Pittige moide in museum en boek

ingevoerd op 12-5-2013

HOORN – Zondag 12 mei, Moederdag, werd in het Museum van de Twintigste Eeuw een tentoonstelling geopend over vrouwen in de vorige eeuw. Ook werd het boek ‘Pittige Moide’ gepresenteerd. Anneke van Dok, voormalig wethouder van Hoorn, burgemeester en staatssecretaris, hield een inleiding over de rol van de vrouw en de veranderingen in de vorige eeuw. Daarbij haakte ze ook in op de emancipatie-discussie die minister Jet Bussemaker dit weekend aanwakkerde.

U kunt het boek ook online bestellen (http://museumhoorn.luondo.nl/5532992/boek-pittige-moide)en of in de MuseumShop van het museum aanschaffen.

“Het geeft geen pas vrouwen te aan te spreken op hun emancipatorisch gedrag, als je het ze tegelijkertijd onmogelijk maakt door te korten op het budget voor de kinderopvang.” Vervolgens werd het eerste exemplaar van ‘Pittige Moide’ overhandigd en de expositie ‘Vrouw in de twintigste eeuw’ feestelijk geopend.

”Ik was vanaf de eerste bladzijde enthousiast. Niet alleen omdat ik 53 jaar lang de twintigste eeuw heb mogen beleven en daardoor steeds ‘o ja’ en ‘zo was het!’ riep tijdens het lezen. Maar vooral omdat de positie van vrouwen van uit een breed perspectief is belicht: niet alleen van uit de vrouwenbeweging en de politiek, maar vooral vanuit de dagelijkse praktijk. Het gezin, de kerk, het werk, de kunst, de sport, de gezondheidszorg, het onderwijs, maar ook de kleding vormden kaders met kansen en beperkingen,” aldus Anneke van Dok. Hier kunt u de volledige tekst teruglezen. (http://www.museumhoorn.nl/pg-5548-7-65806/pagina/de_vrouw_in_de_20e_eeuw.html)

Museumdirecteur Hans Stuijfbergen was voor de opening van de expositie in de rol van juffrouw Oosterveen gekropen en kwam op een aangeklede aktiefiets uit 1913 binnenrijden. Juffrouw Oosterveen en Krul hebben in 1913 in Wijdenes gedemonstreerd tijdens de onafhankelijkheidsfeesten. Men vierde toen dat we als land 100 jaar vrij waren, bevrijd van de Franse overheersing. Ze vroegen met borden op hun fietsen aandacht voor het Vrouwen Kiesrecht en het Staatspensioen.

Het boek ‘Pittige Moide’ is een initiatief van de Stichting Vrienden van het Westfries Archief. Het geeft de geschiedenis van vrouwen in de regio West-Friesland in de twintigste eeuw weer en is gebaseerd op archiefbronnen en literatuur, maar vooral op de vele gesprekken die de schrijvers hebben gevoerd. De schrijvers hebben in negen thema’s de ervaringen van en veranderingen in het leven van vrouwen beschreven. Het is een prettig leesbaar, herkenbaar en rijk geïllustreerd boek geworden. Voor € 19,50 is het boek in de MuseumShop te koop. Bestellen kan ook door € 26,- over te maken op ING-rekening 520352 t.n.v. Museum 20e eeuw. Dan ontvangt men het thuis.

Op de tentoonstelling in het Museum van de Twintigste Eeuw geven foto’s, teksten en objecten een aansprekend beeld van de vrouw in de twintigste eeuw. Elders in het museum zijn nog meer herinneringen aan met name het huishoudelijke werk van de vrouw te zien.
Boek Pittige Moide is nu te koop in de MuseumShop, de expositie is nog steeds te zien. Boek Pittige Moide is nu te koop in de MuseumShop, de expositie is nog steeds te zien.
Juffrouw Oosterveen en Krul hebben in 1913 in Wijdenes gedemonstreerd bij onafhankelijkheidsfeesten. Juffrouw Oosterveen en Krul hebben in 1913 in Wijdenes gedemonstreerd bij onafhankelijkheidsfeesten.