Expositie ’Herinneringen aan Nederlands Indië’ van start

HOORN - Op de tentoonstelling ’Herinneringen aan Nederlands-Indië’, komt u helemaal in de sfeer van de voormalige kolonie. Reiskisten, posters, interieurs, schoolplaten, meubels, kleding en meer brengen u in tempo doeloe, de gelukkige tijden van weleer.

De tentoonstelling neemt u mee naar het Nederlands-Indië uit de vorige eeuw. Een mandibak, waar men zich waste, een prachtige veranda, oude foto’s, boeken, voorwerpen en meubels. U ruikt de heerlijkste kruiden en specerijen waarvan u de naam mag raden. Het museum heeft een aantal antieke Indische meubelen in bruikleen gekregen van de kunsthandelaar en antiquair Frans Leidelmeijer, ook bekend van ’Tussen Kunst en Kitsch’, die de sfeer compleet maken.

Veel mensen hebben herinneringen aan Nederlands-Indië. Deze herinneringen aan onze voormalige kolonie lopen als een rode draad door deze expositie. Er is goed te zien hoe men in de eerste helft van de vorige eeuw woonde, werkte, de vrije tijd beleefde en naar school ging.

Mensen met een Indische achtergrond zullen veel herkennen uit het leven in de tropen. En wie deze achtergrond mist zal zien welke invloed de Indische cultuur nog steeds in ons land heeft. Misschien brengt deze tentoonstelling hen weer even terug naar tempo doeloe, de gelukkige tijden van weleer.

TIP: Combineer deze expositie met de mooie tentoonstelling ”Reclame in Indië 1890 tot 1942” in het Affichemuseum in Hoorn.

Bij deze tentoonstelling verscheen het boek ”Reclame in Indië”  .
Het is geschreven door Drs. Maartje Brattinga en uitgegeven door het ReclameArsenaal. Het is de eerste uitgave over dit onderwerp in Nederland en beschrijft, met veel illustraties, de opkomst van de moderne reclame in Nederlands-Indië 1900-1942.
Catalogus: 24 x 33 cm, 128 bladzijdes € 29,95. Te koop in de MuseumShop van het Museum van de Twintigste Eeuw of online via de webshop van het museum:
tentoonstelling ’Herinneringen aan Nederlands-Indië’ in Hoorn tentoonstelling ’Herinneringen aan Nederlands-Indië’ in Hoorn
tentoonstelling ’Herinneringen aan Nederlands-Indië’ tentoonstelling ’Herinneringen aan Nederlands-Indië’