Laatste kans voor expositie tekenaar Dik Bruynesteyn

eerbetoon aan een fantastische tekenaar

HOORN - Het prachtige boek ”Dik tevreden, Dik Bruynesteyn 65 jaar sporttekeningen”, van de gelijknamige expositie, is nu met € 5,- korting te koop in het Museum van de Twintigste Eeuw in Hoorn. De expositie is verlengd t/m 29 juni 2014. Dik overleed op 28 april 2012 op 84-jarige leeftijd in zijn woonplaats Hoorn. Ook had hij geruime tijd in Midwoud gewerkt en gewoond.

Dik Bruynesteyn bracht 65 jaar sportgeschiedenis op unieke wijze in beeld. Hij was erbij toen Ard en Keessie hun successen op de schaats boekten. Jan Janssen en Joop Zoetemelk de Tour de France wonnen. Ajax, Feyenoord en PSV Europese bekertoernooien op hun naam schreven. Anton Geesink, Richard Krajicek, Fanny Blankers-Koen, Raymond van Barneveld en Sjoukje Dijkstra indrukwekkende internationale titels behaalden.

Het boek is een eerbetoon aan een fantastische tekenaar, die werkte in een periode waarin sport een steeds belangrijker plaats in ons leven is gaan innemen. Die eraan meewerkte dat de jeugd sportiever werd, die sporters op een milde manier op de hak nam, die sportprestaties bejubelde en tegelijkertijd relativeerde. Die geliefd was bij drie generaties sportfans, sporters en journalisten.

Zowel aan zijn stripwerk als zijn karikaturen wordt uitgebreid aandacht besteed. Vele honderden unieke tekeningen zijn op 192 full colour pagina’s bijeen gebracht. Bijzonder materiaal, van de eerste, in 1947 in het Dagblad van het Noorden geplaatste karikatuur van Benny Leijdsman, tot zijn laatste tekening van Maradona.

Met bijdragen van o.a. Freek de Jonge (voorwoord), Jan Mulder, Ard Schenk, Jan Janssen, Pierre van Hooydonk, Dick Matena, Peter van Straaten, Dries van Agt, Hans Wiegel en Tonny Eyk.

Jan Ferwerda en Ruud Gosse, al vele jaren dé verzamelaars van Dik Bruynesteyn, zijn de auteurs en samenstellers van het boek ”Dik tevreden, Dik Bruynesteyn 65 jaar sporttekeningen”. Het boek met formaat 21 x 29.7 cm (A4 staand) bevat 192 pagina’s, is fraai uitgevoerd, met harde kaft, papier van verantwoorde herkomt, met Bio inkt en CO2 neutraal full colour gedrukt.

De prijs is € 19,95 (tijdelijk € 14,95) en in de MuseumShop van het Museum van de Twintigste Eeuw te koop met exclusief 2 gratis miniposters. Niet alleen een absolute must voor iedere Dik Bruynesteyn liefhebber, maar ook voor iedere sportliefhebber. Online bestellen kan ook:
dik-tevreden--dik-bruynesteyn-65-jaar-sporttekeningen dik-tevreden--dik-bruynesteyn-65-jaar-sporttekeningen