Terugblik Kinderwagenparade

ingevoerd op 24-7-2014

Zondag 13 juli hield het Museum van de 20e Eeuw een Kinderwagenparade. Om het 20-jarig jubileum van het museum te vieren organiseerde het, in samenwerking met het Poppen- en Kinderwagenmuseum in Lelystad, een optocht van historische kinderwagens. Het weer was geweldig en zowel de deelnemers als het publiek was razend enthousiast.

Het begrip ‘kinderwagenparade’ komt uit Engeland, waar de ‘Pram Parade’ een bekend fenomeen is. De deelnemers, veelal in prachtige, bijpassende vintage kleding, liepen met hun historische kinderwagens twee keer een ronde door de stad. De route ging vanaf de binnenplaats van het museum langs de Haven, via de Westerdijk en over de Roode Steen, het centrale plein van Hoorn. Hier volgt een kleine impressie in foto’s en een filmpje.

Het Museum van de 20e Eeuw laat door middel van haar uitgebreide collectie en diverse wisseltentoonstellingen de historische ontwikkeling zien van alle facetten van het leven in die eeuw, van huishoudelijke techniek tot culturele tradities. Het buitenleven, en daarbij de ontwikkeling van de kinderwagens maakt daar een aanzienlijk deel van uit. Daarom was de combinatie van een bezoek aan Het Museum van de 20e Eeuw en de kinderwagenparade echt een dag van ‘ahhhh’, ‘ohhh’, ‘o, die hadden wij ook nog’, ‘wat mooi toch eigenlijk’ en ‘weet je dat nog’.

Zo waren de reacties van de mensen langs de kant. Ze zwaaiden en klapten vrolijk en sommigen stonden op van hun terrasjes om naar de levensechte poppen in de kinderwagens te kijken. Het was voor iedereen zo´n groot succes dat er meteen stemmen opgingen om dit volgend jaar nóg eens te doen. Wilt u ook meedoen, houd dan deze site in de gaten, of geef u op voor de nieuwsbrief (HIER (http://www.museumhoorn.nl/ml-5548-0/nieuwsbrief)). Misschien mogen we u volgend jaar verwelkomen, met uw eigen kinderwagen, of anders kunt u er een lenen van ons.