Museum beoordelen op toegankelijkheid

ANWB Museumcheck zoekt vrijwilligers

Een museumbezoek is niet altijd vanzelfsprekend als je slecht ter been bent of in een rolstoel zit. Daarom organiseert de ANWB samen met de Museumvereniging voor het tweede jaar de Museumcheck. Ruim 2.000 vrijwilligers bezoeken dit najaar circa 20 musea door heel Nederland. Zij beoordelen de musea op het gebied van toegankelijkheid en gastvrijheid en geven tips om een bezoek aan een museum nog leuker te maken voor minder mobiele mensen.

De bezoeken vinden in de maand oktober en november plaats. Aan de hand van een vragenlijst gaan de vrijwilligersduo’s aan de slag om het museum te beoordelen. Onder de ruim 20 musea die mee doen zijn grote namen als het Van Gogh Museum, Museum Boijmans van Beuningen en het Kröller-Müller Museum. Vanzelfsprekend vindt ook een middelgroot museum als het Museum van de 20e Eeuw het belangrijk om toegankelijk te zijn voor iedereen en doet graag mee aan de ANWB Museumcheck. Het Museum van de 20e Eeuw is het enige museum in Hoorn dat volledig rolstoeltoegankelijk is maar wil natuurlijk graag horen op welke punten het zich nog kan verbeteren. De ANWB zoekt per museum 50 vrijwilligersduo’s, bestaande uit een minder mobiele museumbezoeker en een begeleider. Ook niet-ANWB leden kunnen meedoen. Kijk op www.anwb.nl/museumcheck (http://www.anwb.nl/museumcheck ) voor meer informatie.