Het Pakhuis van Sinterklaas

Interactieve tentoonstelling over het leukste volksfeest van Nederland in het Museum van de 20e Eeuw

Dit jaar zet Sinterklaas zijn Pakhuis neer bij ons in het Museum van de 20e Eeuw. Zo kan Sinterklaas langer genieten van de kinderen van Hoorn. Zij mogen Sinterklaas komen bezoeken en kijken hoe het er voor staat met de pakjes. Kinderen kunnen genieten van een cadeautjes-inpakmachine, een Pietencircuit waar kinderen een basiscursus krijgen in het werk van de pieten, er kan getekend en een Sinterklaas-quiz gespeeld worden. Twee weekenden (22-23 november en 29-30 november 14.00-14.45 uur) komt Sint Nicolaas met zwarte pieten zelf langs om kinderen te ontmoeten. Voor volwassenen is de tentoonstelling ook fantastisch. Via allerlei afbeeldingen, teksten en voorwerpen zoals oude boeken, vinylplaten, bladmuziek, vormen voor speculaas en suikergoed en andere historische schatten toont de tentoonstelling een compleet overzicht van de geschiedenis van het Sinterklaasfeest. Met aandacht voor heel herkenbare en toch weinig in beeld gebrachte huiselijke vieringen van gewone mensen. Dat laatste wordt getoond met geweldige foto’s en gedigitaliseerde films die door het gulle publiek ingezonden zijn. Daarnaast presenteert de verzamelaarster van historisch sinterklaaspapier Madelein Duijvestijn een selectie van haar mooiste papieren.

De tentoonstelling Het Pakhuis van Sinterklaas zal te zien zijn in het Museum van de 20e Eeuw van 15 november t/m 7 december.