Sinterklaas-Lezingen in het Museum van de 20e Eeuw

Sinterklaaspapier en ‘Wild Geraas’

In de Sinterklaastijd is het Museum van de 20e Eeuw volledig in de ban van de Goedheiligman. Naast de tentoonstelling ‘Het Pakhuis van Sinterklaas’ die een aantal keer door Sinterklaas zelf bezocht zal worden, en de activiteiten voor de jeugd, organiseert het museum twee lezingen. ‘Wild Geraas’, op donderdag 20 november 20.00 uur, is het bijzondere verslag van de reizen die Arnold-Jan Scheer maakte naar alle uithoeken waar bijzondere Sinterklaas-tradities plaatsvinden. De tweede, op donderdag 27 november ook om 20.00 uur wordt gehouden door Madelein Duijvestijn, vermaard verzamelaarster van sinterklaaspapier.

“Wild Geraas, Mijn wonderlijke reizen met Sinterklaas” door Arnold-Jan Scheer
Journalist, theater- en televisiemaker Arnold-Jan Scheer (bekend van programma´s als Showroom en Paradijsvogels) maakt sinds dertig jaar reizen naar veelal onbekende Sinterklaasvieringen in alle uithoeken van Europa en doet onderzoek naar de wortels van deze rituelen. Zijn onderzoekingen hebben geresulteerd in de publicatie van het boek ‘Wild Geraas, Mijn wonderlijke reizen met Sinterklaas´. Het boek gaat over de primitieve prehistorische oorsprong van de Sinterklaastraditie en de relatie van de roomse Bisschop met zijn zwarte en gehoornde helper met roe. Scheer vertelt over zijn ontmoetingen met hen tijdens extatische riten op afgelegen geïsoleerde plekken in Europa. Wat te denken van ‘Sunterklazen’, de paganistische Sinterklaasriten op de Waddeneilanden waar de vrouwen een speciale rol vervullen? En natuurlijk wordt ook de moderne ‘zwartepietendiscussie’ niet gemeden. Wie wil nou niet de oorsprong kennen van ons belangrijkste kinderfeest?

Sinterklaaspapier door Madelein Duijvestijn
Veel kinderen kunnen zich niet beheersen bij het zien van kleurrijk verpakte cadeautjes en scheuren het inpakpapier zo snel mogelijk open om naar de inhoud te bekijken. En dat is zonde, zeker volgens Madelein Duijvestein, want ook het inpakpapier zelf verdient het zeker om bekeken te worden. Er zitten hele bijzondere, merkwaardige, gezellige of artistieke vormgegeven dessins op.

Madelein Duijvestijn heeft meer dan 4000 verschillende sinterklaaspapieren verzameld, waarvan sommige meer dan zeventig jaar oud zijn. Voor het Museum van de 20e Eeuw heeft zij een selectie gemaakt van haar mooiste papieren en weet zoveel en zo interessant over dit onderwerp te vertellen dat haar lezing een verademing is. Ook voor hen die op voorhand niet verwachten dat Sinterklaaspapier zo´n boeiend onderwerp zou zijn.

Voor de verzamelaarster, die de laatste jaren landelijke bekendheid heeft gekregen met verschillende exposities door het land en optredens op radio en televisie, heeft het inpakpapier niet alleen esthetische waarde. Ze kan ook aan de hand van het sinterklaaspapier zien hoe de rol van Sint en Piet door de jaren is veranderd. Ook onderwerpen als stijl en mode komen aan bod.

Aanmelding
U kunt zich per mail (info@museumhoorn.nl ) of telefonisch (0229-214001) aanmelden voor deze lezingen. Entree, inclusief museumbezoek en koffie/thee, € 8,- p.p. en met MuseumKaart gratis.

Museum van de 20e Eeuw
Krententuin 24 (Oostereiland)
1621 DG Hoorn
www.museumhoorn.nl