Schilderijen Kromhout vrachtwagens

Cor Poldervaart aan het werk in het Museum

Schilder Cor Poldervaart is aan het werk in het Museum van de 20e Eeuw op zondagen 14, 21 en 28 december

Heeft u altijd al een kunstschilder aan het werk willen zien? Kom dan langs bij het Museum van de 20e Eeuw op de zondagen 14, 21 en 28 december. Dan is schilder Cor Poldervaart live aan het werk voor zijn nieuwste project: 100 schilderijen van Kromhout vrachtwagens. De modellen van dit legendarische automerk zijn bij uitstek voorbeelden van Nederlands historisch erfgoed. De schilderijen sluiten mooi aan bij de plannen van het museum om in een van de zalen permanente aandacht te besteden aan de diverse vormen van mobiliteit in de 20e eeuw.

Cor Poldervaart schildert vrachtwagens. Al sinds zijn vroegste jeugd zijn vrachtauto’s zijn grote passie geweest. Jarenlang was hij zelf chauffeur op allerlei nationale en internationale routes. Behalve enthousiasme voor vrachtwagens, ontwikkelde Cor ook een passie voor tekenen en schilderen. Na een opleiding aan de Kunstacademie, trad hij in dienst als illustrator bij een reclamebureau. Op dit moment werkt Cor aan een boek over het Nederlandse vrachtwagenmerk Kromhout. Honderd afbeeldingen moeten samen een boek illustreren over dit legendarische vrachtwagenmerk. Een groot en uniek project.

De eerste vrachtwagens van Kromhout kwamen in 1935 op de markt. Mede door de grote kennis van motoren en de verscheidenheid aan chassis was de populariteit groot. Met name na de Tweede Wereldoorlog werden er veel vrachtwagens en bussen voor Nederlandse afnemers geproduceerd. Vooral in het stadsvervoer van de grote steden reden veel bussen van Kromhout. Eind jaren ’50 stopte Kromhout met de bouw van vrachtauto’s en bussen. Cor Poldervaart houdt de herinneringen aan deze machtige machines in leven met het schilderen van de mooiste modellen. En u kunt daar bij zijn in het Museum van de 20e Eeuw op het Oostereiland in Hoorn.