Instellingen Oostereiland doen afstand van LED-scherm

ingevoerd op 29-09-2015

Het LED-scherm op Oostereiland gaat weg, en wordt niet verplaatst. De gemeente neemt het scherm over voor 15.000 euro. Daarnaast zorgt de gemeente voor een statische reclame-uiting op de huidige plek van het LED-scherm, evenals een aantal posteruitingen bij de brug naar Oostereiland. Deze afspraken zijn op initiatief van Museum van de 20e Eeuw en Cinema Oostereiland gemaakt met de gemeente Hoorn.

Het LED-scherm op het Oostereiland heeft de gemoederen de afgelopen 4 jaar beziggehouden. De gemeente Hoorn heeft in eerste instantie zelf de vergunning aangevraagd, en ook verleend aan museum en cinema. Toen het scherm door de culturele instellingen werd geplaatst, stuitte het op weerstand van de bewoners en buren van het Oostereiland.

Na intensieve gesprekken met alle betrokkenen werd er voor de zomer een alternatief gevonden; Het LED-scherm zou verplaatst worden naar de middenberm van de Provinciale weg, op de huidige plek zou een statisch bord komen en er zou een mogelijkheid voor posteruitingen komen vóór de brug naar het Oostereiland. De gemeente zou de kosten van 75.000 euro voor haar rekening nemen. Dit plan stuitte echter op veel weerstand in de gemeenteraad, voornamelijk vanwege de hoge kosten die gemoeid waren met dit plan.

Het Museum van de 20e Eeuw en Cinema Oostereiland hebben daarop het initiatief genomen om opnieuw in gesprek te gaan met de gemeente. De uitkomst van dat gesprek is dat de gemeente het LED-scherm na verwijdering voor 15.000 euro overneemt. De gemeente zorgt vervolgens voor nieuwe statische reclame-uitingen op Oostereiland. In totaal zou deze oplossing ca. 30.000 euro kosten.

Het Museum van de 20e Eeuw en Cinema Oostereiland: ‘Deze reclame-uiting is voor ons en voor onze bedrijfsvoering van groot belang. De verplaatsing van het scherm deed recht aan onze positie en was tot stand gekomen met gemeente, omwonenden en instellingen. Het moge duidelijk zijn dat afstand doen van het scherm voor ons verre van ideaal is, maar zorgt hopelijk voor een afsluiting van dit slepende dossier.’

Wethouder Jan Nieuwenburg: ‘Een compliment voor deze instellingen is op zijn plaats. Met deze handreiking helpen zij het gemeentebestuur en de stad en kunnen we dit dossier sluiten.’

ledscherm museum en cinema ledscherm museum en cinema