Popup expositie met 51 gewone objecten

Museum maakt tentoonstelling bij boek

In het Museum van de 20e Eeuw in Hoorn is t/m 31 december 2015 een tentoonstelling te zien met 51 gewone objecten, van een blokje kaas tot een bloembol, van een koektrommel tot een kruimeldief. Aanleiding voor de expositie ”Nederland in 51 voorwerpen” is een nieuw boek met 51 voorwerpen die 51 Nederlandse schrijvers verkozen als ‘typisch Nederlands’.

Het boek “Nederland. Een objectief zelfportret in 51 voorwerpen”,  samengesteld door Wim Brands en Jeroen van Kan, is uiteraard op de expositie te lezen. Bezoekers ontdekken dan waarom Youp van het Hek een kaasblokje en Kees van Kooten een mattenklopper typisch Nederlands vinden.  Ook de kaasschaaf, de Daf, de geranium, de bierfiets en de boterham komen op de tentoonstelling en in het boek aan bod. Maar ook een tuinkabouter, een tompoes, een Solex en een draaiorgel.

Over de Hollandse kaasschaaf zegt Henk van Os:  ‘In een wereld van “the winner takes it all” zijn ze natuurlijk niet gewend om in dunne plakjes te denken.’ Het favoriete Nederlandse object van Paul Witteman is Haarlemmer Olie: ‘Het spul stonk zo hevig dat het wel moest helpen.’

Dat de mattenklopper door Kees van Kooten is gekozen zal niet iedereen verbazen: ‘“Moet jij soms met de mattenklopper hebben?” Dat was voldoende om ons terug op de rails te krijgen.’ Alexander Rinnooy koos voor de yoghurtuitdruiper: ‘Er valt meer te likken dan pannen alleen.’ Het museum heeft daar de klassieke flessenlikker nog aan toegevoegd.

Het Museum van de 20e Eeuw geeft altijd al een overzicht van ‘dagelijkse objecten’ en toont vele interieurs van de afgelopen decennia. Daarom was het niet moeilijk om de 51 objecten van de schrijvers te vinden. In een recordtijd van een week werd de tentoonstelling uit de grond gestampt en daarom spreekt men dan ook van een popup expositie die tot eind dit jaar te zien zal zijn. Overigens is het familiemuseum voor een ieder aantrekkelijk: voor de kinderen is er bijvoorbeeld nu ook een grote tentoonstelling over 40 jaar Playmobil.

Het boek “Nederland. Een objectief zelfportret in 51 voorwerpen” is in de MuseumShop te koop. In de webshop van het museum bestellen kan ook:

vdh9789460030802 vdh9789460030802
NL_IXXI-paneeltjes_Pagina_01_Pagina_05 NL_IXXI-paneeltjes_Pagina_01_Pagina_05