Workshop Korte Verhalen Schrijven Jaren ’60

In Bibliotheken Hoorn en Enkhuizen

Donderdag 5 november 14 – 16 uur in het Leescafé van de Centrale Bibliotheek Hoorn
Maandag 16 november 15 –
16  uur in de Bibliotheek in Enkhuizen

De jaren zestig zijn legendarisch. Iedereen kent de grote verhalen: de Beatles die door de Amsterdamse grachten voeren, de rookbom bij het huwelijk van Beatrix, Provo, Pipo de Clown, de pil. Maar er zijn nog zoveel meer verhalen te vertellen: de persoonlijke verhalen, de eigen verhalen. Het Museum van de 20e Eeuw en de Bibliotheek Hoorn organiseren een workshop Korte Verhalen Schrijven over de jaren ’60. Hiermee willen ze het schrijven stimuleren en de verhalen verzamelen.

Al twee decennia lang probeert het Museum van de 20e Eeuw in Hoorn het dagelijks leven van de vorige eeuw te laten zien. Het zoekt hierbij altijd naar verdieping en de verborgen herinneringen van mensen om de geschiedenis op te tekenen en een feest der herkenning te zijn voor veel mensen.

Het Museum deed onlangs een oproep in de media om mensen hun eigen verhalen in te laten sturen over hun herinneringen aan de jaren ’60. Dit is bedoeld voor hun toekomstige tentoonstelling ‘Mijn Jaren ’60’. De bedoeling is hierbij om juist de persoonlijke en niet zo bekende verhalen te verzamelen die nog zo in de samenleving te vinden zijn. Dan gaat het over uw eigen belevenissen of wat u zich nog kan herinneren van de verhalen van uw ouders of grootouders. Het kunnen grote vergezichten zijn over Kerk en Samenleving, of juist heel kleine anekdotes, bijvoorbeeld hoe de room smaakte die je van de melkdoppen afschraapte.

Naar aanleiding van die oproep besloten het Museum van de 20e Eeuw en de Bibliotheek Hoorn hun krachten te bundelen. De Bibliotheek is een verzamelplaats van en ontmoetingsplek voor liefhebbers van geschreven geschiedenissen. Het idee van de opgetekende herinneringen sprak de Bibliotheek erg aan. Hierdoor werd het besluit genomen om samen een Workshop Korte Verhalen Schrijven te organiseren geïnspireerd op de Jaren ’60. Iedereen die wil kan zijn verhalen komen opschrijven. Attributen uit het museum kunnen hierbij inspirerend werken. Enkele van de verhalen zullen worden gebruikt in het museum in de wisseltentoonstelling of vaste collectie.

Schrijft u graag? Of wilt u het wel eens proberen? Kom dan op donderdag 5 november naar de Centrale Bibliotheek Hoorn. De workshop is kosteloos. U dient wel zelf voor pen en papier te zorgen, of een tablet natuurlijk. Opgeven is niet nodig voor de workshop in Hoorn, maar voor die in Enkhuizen wordt u gevraagd zich aan te melden via http://www.westfriesebibliotheken.nl/klantenservice/contact.html (http://www.westfriesebibliotheken.nl/klantenservice/contact.html)

Centrale Bibliotheek Hoorn, Wisselstraat 8. Voor meer informatie 0229-219441.

Bibliotheek Enkhuizen, Wielewaal 3. Voor meer informatie 0228-321450.