Familietentoonstelling ‘Wonderjaren ’50 en ‘60’

Acteur Frank Groothof vertelt over zijn jeugd

HOORN - Het naoorlogse Nederland, een tijd vol veranderingen en innovaties, maar voor  velen ook een tijd vol mooie herinneringen. Het opgroeien in deze tijd was de inspiratie voor de nieuwe familietentoonstelling van het Museum van de 20e eeuw ‘Wonderjaren ’50 en ’60’.

Zwart-wit films kijken op zondagmiddag in een zaaltje naast de kerk, de poppenkast op de Dam en als je naar het strand ging, droeg je gebreide zwembroeken die verschrikkelijk jeukten.  Dit is slechts een greep uit de jeugdherinneringen van Frank Groothof. Net als vele anderen groeide Frank op in de jaren ’50 en  ’60. Op de gratis audiotour hoor je zijn anecdotes.

Hoe was het om op te groeien in de jaren ’50 en ’60? Nederland was bezig met de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog en er werden enorm veel nieuwe ontwikkelingen en innovaties doorgevoerd. In de familietentoonstelling luistert u via een audiotour mee met de verhalen van Frank Groothof, bekend van o.a. Sesamstraat, en anderen. De  fragmenten uit de audiotour worden door Frank zelf verteld. Zijn herinneringen zullen voor een ieder die in die tijd was opgegroeid erg herkenbaar zijn.

Deze audiotour wordt ondersteund door honderden voorwerpen, prachtige foto’s en diverse stijlkamers die kenmerkend zijn voor het leven in deze naoorlogse tijd.  Zodra u de tentoonstelling binnengaat, waant u zich direct in het Nederland van de jaren ’50 en ’60.  Luister bijvoorbeeld naar een singeltje aan de platenbar in de platenzaak, bekijk de ‘nieuwste’ televisies en radio’s  of zoek het mooiste speelgoed uit  in de speelgoedwinkel of waan u in een huiskamer uit de jaren ’50 waar u plaats kunt nemen op een van de vele fauteuils.

De verschillende voorwerpen en stijlkamers zullen voor velen een waar feest der herkenning zijn. Maar ook voor bezoekers die niet in deze ‘wonderjaren’ zijn opgegroeid, is deze familietentoonstelling minstens zo interessan.  Laat aan uw (klein)kinderen zien in welke tijd u bent opgegroeid!

In het boek ‘de Wonderjaren’ staan nog meer jeugdherinneringen vertelt door Frank Groothof en anderen.  Het boek is een leuke aanvulling op de tentoonstelling en is in beperkte oplage te koop in de museumwinkel voor € 9.95.

Ga met de verhalen van  Frank Groothof een stap terug in de tijd naar de jaren ’50 en ’60 en herleef of maak kennis met deze ‘wonderjaren’ !

De tentoonstelling ‘Wonderjaren ’50 en ’60 ’ is nog tot en met 2 oktober 2016 te zien in het Museum van de 20e eeuw in Hoorn. Kijk voor meer informatie op

DSCN3357 DSCN3357
wonderjaren wonderjaren