Publiek deelt herinneringen in museum

Wonderjaren: een interactieve tentoonstelling

Het is voor veel mensen heerlijk herinneringen ophalen op de nieuwe tentoonstelling van het Museum van de 20e Eeuw. De tentoonstelling ‘Wonderjaren ’50 en ’60’ geeft de bezoeker een schat aan aangenaam jeugdsentiment. Dat de bezoekers zelf nog heel veel warme herinneringen hebben blijkt aan de overweldigende hoeveelheid anekdotes gedeeld worden.

De familietentoonstelling ‘Wonderjaren ’50 en ‘60’ gaat over herkenbare herinneringen aan het naoorlogse Nederland. Hoe de mensen leefden en werkten, hoe ze hun vrije tijd doorbrachten en hoe het op school was. Dit wordt allemaal geïllustreerd met vele voorwerpen, foto’s en geluidsfragmenten.

Bijzonder attractief op de tentoonstelling zijn borden met vragen. Bezoekers worden uitgenodigd hierop zijn of haar eigen herinnering te schrijven. Op deze manier kan de bezoeker zelf een bijdrage leveren aan de tentoonstelling en een persoonlijk verhaal delen. Op een van de borden lezen we bijvoorbeeld: ‘Wat vond jij vroeger vies om te eten?’ Een uitdagende vraag blijkbaar, want het bord is volgeplakt met een wolk aan veelkleurige memoblaadjes. Bezoekers hadden duidelijk geen enkele moeite hun persoonlijk gerecht te delen waaraan ze zoveel nare herinneringen bewaren.

Bij ‘de Wonderjaren’ gaat het natuurlijk niet alleen om het herbeleven van jeugdtrauma’s. Integendeel: er worden heel enthousiast vooral veel positieve herinneringen opgehaald en gedeeld. Onder het bord ‘Hoe zien jóuw Wonderjaren eruit?’ zijn de meest uiteenlopende reacties geplaatst. Het varieert van ‘de loterij winnen’ tot het indringende ‘Een zak patat voor een kwartje… “met” 30 cent’.

Het is heerlijk om die mooie periode in je leven voor even naar boven te laten komen en je mooie of grappige herinneringen met anderen te kunnen delen. Een enkele keer zelfs een schandalige. Op de vraag ‘Wat vond jij op school het leukst?’ schreef iemand “Dikke kinderen pesten”. Natuurlijk was een overgrote meerderheid voor knutselen, apenkooien of zelfs ‘de juffrouw’. Laat die herinneringen niet verloren gaan. Kom naar de tentoonstelling ‘Wonderjaren fifties en sixties’ en doe mee.

DSCN3310 DSCN3310
DSCN3327 DSCN3327