Museumbus al een jaar groot succes

17.500 bezoekers naar museum gebracht

Hoorn – Een jaar geleden kocht het Museum van de 20e Eeuw een elektrisch busje om bezoekers naar het museum op het Oostereiland te brengen. Een gratis service die vanaf het begin zeer werd gewaardeerd en nu al 17.500 passagiers heeft opgeleverd.

Met deze service wilde het populaire museum vooral mensen die slecht ter been zijn van dienst zijn. Maar ook bij slecht weer wil men de bezoekers gastvrij ontvangen. Omdat parkeren naast het museum alleen mogelijk is voor mensen met een Invalidenkaart werd de shuttledienst in augustus 2022 gestart.

Voor de shuttledienst werd een elektrisch Citroën busje voor 9 inzittenden aangeschaft. Dit kon mede dankzij een bijdrage van de Gemeente Hoorn. Directeur Hans Stuijfbergen:“We waren blij dat de Gemeente Hoorn de helft van de aanschafprijs subsidieerde, de andere helft betaalden we zelf. We wilden in geen geval met een stinkend en lawaaiig dieselbusje rijden en konden gelukkig een modern elektrisch busje aanschaffen. Dankzij een team van 14 vrijwillige chauffeurs bieden we elke dag deze gratis service. Bij ons depot laden we het busje met onze zonnepanelen.”

Vrijwillige bijdrage voor kosten verzekering

Hoewel de shuttledienst gratis wordt aangeboden aan bezoekers van het museum, geven veel passagiers een vrijwillige bijdrage. Dat kan contant met een donatie in de collectebus in de bus maar ook via bank-apps en een QR-code. Daarmee worden de hoge verzekeringskosten vanwege het personenvervoer gedekt.

Grote drukte door LEGO en regen

Het pendelbusje wordt vooral veel gebruikt als het slecht weer is, bij kou, wind of regen. Tijdens de vele regenachtige dagen in deze zomervakantie werden soms wel 200 bezoekers per busje vervoerd. Het was dus aanpoten voor de chauffeurs. In het museum moesten de vrijwilligers en medewerkers ook hard werken want geregeld kwamen er geregeld tussen de 500 en 800 bezoekers per dag. Sinds de start van de LEGO tentoonstelling ontving het Museum van de 20e Eeuw al meer dan 85.000 bezoekers. Het is daarmee één van de grootste publiektrekkers van de stad en regio.

museum shuttle bus1 museum shuttle bus1
museum20 museum20