50 jaar Barbie in Museum van de Twintigste Eeuw

ingevoerd op 11-2-2014

U heeft het misschien al wel gehoord; het is dit jaar 50 jaar geleden dat Barbie naar Nederland is gekomen. Het Tassenmuseum in Amsterdam heeft er een leuke tentoonstelling aan gewijd. Maar weet u dat er in ons eigen Museum van de Twintigste Eeuw nog veel meer nostalgische Barbies staan dan in het Tassenmuseum? Verzamelaar Laura Bas, die haar verzameling al een tijdje in dit nostalgische museum heeft staan, komt daar over vertellen op zondag 23 februari.

Laura Bas verzamelt al meer dan 30 jaar Barbies en Barbie-accessoires: “Toen Barbie 50 jaar geleden naar Nederland kwam zag zij er nog heel anders uit. Barbie is door de jaren heen getransformeerd van keurig dametje, met een tasje en een hoedje, tot onafhankelijke modieuze vrouw. Glamourous maar ook stoer! Barbie heeft al meer als 100 beroepen gehad, van fotomodel tot militair. Ook bekende modeontwerpers als Christian Dior hebben een outfit voort Barbie gecreëerd.” Het Museum van de Twintigste Eeuw is het eerste museum dat ooit aandacht besteedde aan Barbie. In 1994 was hier al de tentoonstelling over 30 jaar Barbie te zien. Ook al in samenwerking met Laura Bas. Zondag 23 februari kunt u om 14.00 en om 15.00 uur naar Laura Bas’ boeiende presentatie kijken en luisteren.

Barbie als rolmodel
Toen Barbie naar Nederland kwam, 50 jaar geleden, was ze meteen heel erg populair. Barbie werd oorspronkelijk gemaakt voor tieners, die in haar een rolmodel zagen. Nu wordt Barbie voornamelijk gekocht voor meisjes van 3-7 jaar. Of er grote gelijkenissen zijn tussen de ontwikkeling van Barbie en de vrouw in het algemeen kunt op dit moment heel goed ontdekken in het museum: De tentoonstelling ‘De vrouw in de 20e eeuw’ geeft een heel mooi tijdsbeeld van de vele veranderingen die invloed hebben gehad op de rol van de vrouw.

Barbie-evenement
Het museum gaat nog meer organiseren in het kader van Barbies jubileum. In juni komt er een leuk Barbie-evenement in het museum dat geschikt zal zijn voor een heel breed publiek. Van verzamelaars tot kleine kinderen. Hoe dat ingevuld gaat worden is nog een verassing. Houdt u daarvoor de website van het museum in de gaten; www.museumhoorn.nl.
Barbie voor de Hoofdtoren Barbie voor de Hoofdtoren
Barbie Barbie