De Fabeltjeskrant 50 jaar

De Fabeltjeskrant bestaat 50 jaar. Het Museum van de 20e Eeuw viert dit met een kleine presentatie artikelen van De Fabeltjeskrant. Mooie vintage artikelen uit de jaren zestig en zeventig die voor veel mensen herkenbaar zullen zijn.

De Fabeltjeskrant werd in 2005 gekozen tot beste kinderprogramma aller tijden. En daar zijn wij het mee eens. Vele generaties zijn er mee opgegroeid en iedereen herinnert zich de figuren en hun eigenaardigheden. Bor, de nerveuze wolf, de hooghartige Juffrouw Ooievaar en de wulpse Isadora Paradijsvogel, om er maar een paar te noemen. Hun avonturen spelen zich af in het Grote Dierenbos, met name in Praathuis ‘Het Onderkomen’. De verhaaltjes worden voorgelezen door Meneer de Uil. Deze vrolijke verslaggever gaf aan het eind van ieder verhaaltje de ‘lieve kijkbuiskinderen’ een vette knipoog en zei de, door iedereen meegesproken, woorden ‘oogjes dicht en snaveltjes toe!’

Niet alleen op televisie was de serie razend populair. Ook artikelen met de afbeeldingen van De Fabeltjeskrant werden veel verkocht. Of vaak ook weggegeven door fabrikanten die met deze populaire figuren de verkoop van hun waren wilden stimuleren. De Fabeltjeskrant verscheen op honderden artikelen. Natuurlijk waren er boeken, platen, puzzels en spellen. Maar je kon Lowieke, Ome Gerrit, de Gebroeders Bever en Juffrouw Mier ook vinden op beschuitbussen, lampenkappen, waspoedertonnen, limonadeglazen, kussentjes en koffiemokken.

De Fabeltjeskrant was zo succesvol door de amusante figuren, de goede verhalen en de uitgesproken karakters. Hun gedrag en met name hun catchphrases staan in al onze geheugens gegrift. Hatsikideee! Een portie beukennoten. Huuuuu! Dat wordt weer smikkelen en smullen met een portie beukennoten en een glaasje grenadine! M’n sigaartjes!

De presentatie in het Museum van de 20e Eeuw is fijn maar bescheiden. Als u zelf nog artikelen hebt die de collectie zouden kunnen aanvullen, dan houdt het museum zich hiervoor aanbevolen. Mail dan een foto naar info@museumhoorn.nl

We hebben leuke Fabeltjeskrant producten in onze Museumwinkel en in onze webshop:

DSC08395 DSC08395
DSC08378 DSC08378