Wethouders op bezoek bij Museum-TV

Gesprek over horeca, toerisme en cultuur in Corona-tijdperk

HOORN – De Hoornse wethouders Arthur Helling en Samir Bashara waren op vrijdag 5 juni te gast in het Museum van de 20e Eeuw bij de rechtstreekse uitzending van Museum-TV. Naar aanleiding van de heropening van horeca, terrassen, musea en andere culturele instellingen werd met de wethouders gesproken over de impact van Corona op de stad en de uitdagingen die er nu zijn voor ondernemers, instellingen en de gemeente. Wethouder Bashara (o.a. Onderwijs, Verkeer en Kunst en Cultuur) ging in op de moeilijke tijden voor het onderwijs en de culturele sector en vertelt hoe de gemeente nu al helpt en in de toekomst kan helpen. Zijn collega Helling (o.a. Economische zaken, Toerisme en Stadspromotie) sprak de afgelopen tijd veel ondernemers en zag hoe afgelopen maandag de stad weer opbloeide met de opening van de terrassen. Hij vertelde over de economische gevolgen voor Hoorn en hoe daar mee om te gaan.

Het Museum van de 20e Eeuw presenteert wekelijks op vrijdagmiddag om 17.00 uur een live TV programma vanuit het museum onder de naam M-TV. Het programma is live te zien via de Facebook pagina van het museum. In elke aflevering ontvangen de presentatoren Hans Stuijfbergen en Wim van de Water een aantal gasten. In het programma zijn ook iedere week enkele vaste rubrieken te zien zoals ‘De Schatkamer’ en de ‘Museum Quiz’, waarmee leuke prijzen zijn te winnen. Kijkers naar M-TV kunnen live reageren op Facebook en ook vragen stellen aan de wethouders. De uitzending van M-TV is hier te zien: http://www.facebook.com/MuseumVanDeTw... Later is het programma terug te zien op Facebook en via Youtube (www.youtube.com/user/coenstad ) .

Het Museum van de 20e Eeuw begon de televisie-uitzendingen tijdens de gedwongen Corona-sluiting maar gaat er voorlopig vanwege het succes mee door. Op 1 juni kon het museum na 11 weken dicht te zijn geweest, de deuren weer openen. Bezoekers moeten echter nu wel via de site MuseumHoorn.nl vooraf reserveren. In de uitzendingen vanuit de TV-studio in het museum komen niet alleen museum-onderwerpen aan bod. Museumdirecteur Hans Stuijfbergen: “We willen aandacht besteden aan diverse culturele en maatschappelijke zaken die nu spelen in Hoorn en omstreken. Zo hebben we al zeer verschillende gasten mogen ontvangen, van ondernemers tot artiesten, de directeuren van de andere Hoornse musea, maar ook stadsfotograaf Benno Ellerbroek en de eigenaar van afficheveilinghuis Van Sabben. Ook kijkers in het land blijken onze uitzendingen te waarderen en de reacties zijn leuk.”