Museum van de 20e Eeuw kan met 2 exposities weer knallen

Na half jaar eindelijk weer open voor publiek

De kleding van Swiebertje, Pipo en Zuster Klivia, maar ook de originele poppen uit Dappere Dodo en de echte Rikkie en Slingertje. De poppen uit de Fabeltjeskrant en Paulus de Boskabouter. Dat en veel meer is te zien op de nieuwe tentoonstelling ”Kijkbuisvrienden, 70 jaar KinderTV” in het Museum van de 20e Eeuw in Hoorn. En gelukkig mag het museum vanaf 5 juni de deuren weer openen!

Niet eerder waren zo veel originele, en dus unieke, objecten uit de historie van 70 jaar kindertelevisie bijeengebracht. Uit alle decennia komen programma’s aan bod, van Oebele tot Hamelen, van de Bereboot tot Kabouter Plop. Uiteraard zijn veel historische fragmenten en foto’s te zien, maar ook originele rekwisieten, scripts en objecten. Het bolhoedje en brilletje van Tita Tovenaar, de kleding van Tika, de pruik, lange schoenen en kleding van Pipo. Maar ook de outfit van Kluk-Kluk, het verpleegsterskostuum van Zuster Klivia en zelfs de schrijfmachine van Annie MG Schmidt waarop de teksten van JaZusterNeeZuster zijn geschreven.

Het Museum van de 20e Eeuw is altijd al een feest der herkenning, maar met de huidige exposities helemaal. Behalve de KinderTV-expositie komt elders in de voormalige gevangenis ook de 50-jarige geschiedenis van Jan, Jans en de Kinderen aan bod. Directeur Hans Stuijfbergen verwacht dan ook veel aanloop. ”We moesten de deuren vanwege Corona een half jaar gesloten houden, iets dat best wel impact had op onze organisatie, en daarom hopen we dat er veel bezoekers komen in de tweede helft van dit jaar. Wel moet men zich nog steeds eerst online aanmelden via onze website en hanteren we nog steeds een éénrichtingsverkeer. Maar een bezoek aan ons museum is helemaal veilig en verantwoord.”

”Bij de samenstelling en inrichting van de nieuwe expositie ”Kijkbuisvrienden, 70 jaar KinderTV” zijn we fantastisch geholpen door acteur Ydwer Bosma uit Purmerend. Hij heeft in talloze kinderfilms en -series gespeeld en is een groot fan en kenner van oude kinderprogramma’s. Dankzij zijn connecties met acteurs en de televisiewereld hebben we echt veel originele items boven water weten te krijgen. Van de make-up-kist en indianenoutfit van Kluk-Kluk tot het robotje van Bassie en Adriaan. Van de poppen uit Paulus de Boskabouter tot de pyama van Meneer Kaktus, van de kleding van Saartje, Swiebertje en Malle Pietje tot zelfs de keuken uit die serie met originele rekwisieten en een studiocamera uit die jaren.”

Het Museum van de 20 Eeuw mag vanaf 5 juni 2021 de deuren weer openen. Wel moeten bezoekers vooraf online reserveren via www.museumhoorn.nl .  Ze mogen dan zo lang ze willen in het museum rondkijken. Er zijn tot eind 2021 twee nieuwe wisseltentoonstellingen te zien: “Kijkbuisvrienden, 70 jaar KinderTV” dus en “Jan, Jans en de Kinderen, 50 jaar Klein Geluk” over de beroemde familie uit de Libelle-strip van Jan Kruis. Uiteraard is de nostalgische vaste collectie ook te bewonderen. Het museum is alle dagen van de week geopend.

25 jaar museum 25 jaar museum