Prachtig boek over 70 jaar KinderTV

Museum-uitgave bij expositie “Kijkbuisvrienden”

HOORN – Het Museum van de 20e Eeuw heeft een bijzonder boek uitgegeven over 70 jaar Nederlandse kindertelevisie. Niet eerder werd zo uitvoerig stil gestaan bij programma’s die voor kinderen werden gemaakt, van Pipo de Clown tot Swiebertje, van de Fabeltjeskrant tot Klokhuis. Het boek verschijnt ter gelegenheid van de tentoonstelling over 70 jaar Kijkbuisvrienden en behandelt meer dan 100 kinderprogramma’s en bevat 200 pagina’s en honderden foto’s. Het boek is een uitgave van het museum en alleen daar te koop voor slechts € 19,95.

Het boek “70 jaar KinderTV” is geschreven door Ydwer Bosma, die zelf aan menig kinderprogramma meewerkte en ook samensteller is van de gelijknamige tentoonstelling in het Museum van de 20e Eeuw. Dankzij zijn contacten wist hij talloze anecdotes en gegevens boven water te krijgen en is nu voor het eerst een goed overzicht beschikbaar van de Nederlandse kindertelevisie. Bosma wist talloze objecten en verhalen te vergaren bij acteurs en medewerkers van toen. De succesvolle expositie in het museum in Hoorn zal nog te zien zijn tot en met 30 juni 2022. Er zijn originele kostuums, poppen en rekwisieten te zien en uiteraard ook talloze fragmenten van toen.

Een ‘feest der herkenning’ is al jaren de slogan van het Museum van de 20e Eeuw. Dat slaat zeker ook op deze tentoonstelling en het nu verschenen boek over de historie van kindertelevisie in Nederland. Herinneringen komen boven drijven, natte haartjes, pyjama aan, kijken bij de buren, glaasje ranja, etc. Wat keken we vroeger uit naar een volgende aflevering van ons favoriete programma! En stiekem keken je ouders ook mee want Floris was best spannend, Ja-Zuster-Nee-Zuster echt grappig en Tita Tovenaar betoverend! En latere programma’s als het jeugdjournaal en Theo & Thea werden ook door jong en ouder bekeken. Dankzij uitgebreide research en vele gesprekken met betrokkenen is Ydwer Bosma er in geslaagd om in het jaar dat we stilstaan bij 70 jaar televisie zeker ook aandacht te geven aan de programma’s die voor kinderen werden gemaakt maar vaak door complete gezinnen werden bekeken.

Het boek “70 jaar KInderTV” is voor slechts € 19,95 alleen te koop in de MuseumShop van het Museum van de 20e Eeuw in Hoorn. Ook kan het online besteld worden in de webshop van het museum:  www.museumhoorn.com (http://www.museumhoorn.com) Men krijgt in het laatste geval tijdelijk een Vrijkaartje voor het museum erbij!

Informatie over de KinderTV-expositie en het museum vindt u op www.museumhoorn.nl

OMSGLAGKINDERTV OMSGLAGKINDERTV
KinderTV boek voorbeeld 1 KinderTV boek voorbeeld 1