MuseumBlogPopulaire museaHet Museum van de 20e Eeuw is een populair museum met zo'n 60.000 bezoekers per jaar waarvan ongeveer 50 % met de MuseumKaart (MuseumJaarKaart) gratis naar binnen gaat. Ook staat het bekend als een kindvriendelijk museum. Maar ook veel 50-plussers bezoeken het nostalgische museum in VOC-stad Hoorn. Niet alleen de Gouden Eeuw is populair, ook de twintigste eeuw. We informeren u graag over andere populaire musea in Nederland. Kijk hier voor onze tentoonstellingen. De maanden januari en maart zijn de favoriete maanden waarin men online zoekt naar museum-gerelateerde onderwerpen. Naast informatie over de museumjaarkaart wordt er vooral veel gezocht naar musea in een bepaalde stad. Van de musea wordt er verreweg het meest over het Mauritshuis geschreven op social media. Het meest enthousiast is men over het Kröller-Müller Museum. Museumjaarkaart Bij het analyseren van alle musea gerelateerde zoektermen blijkt dat er heel veel wordt gezocht naar de museumjaarkaart en museumkaart. Daarnaast wordt er ook zeer frequent gezocht naar een museum in een bepaalde stad, waarbij Amsterdam favoriet is. Ook populair zijn stedelijk museum, Groninger Museum, Museum Rotterdam, Stedelijk Museum Amsterdam, kunst en Museum Den Haag, De algemene zoekterm “museumjaarkaart” levert ruim 60.000 zoekopdrachten per maand op. Specifieke musea die in de top 10 van musea gerelateerde zoektermen staan zijn het Groninger museum en het Stedelijk museum Amsterdam. Het Amsterdam Museum, tot en met 2010 bekend als het Amsterdams Historisch Museum, is een in Amsterdam gevestigd museum, gewijd aan het heden en verleden van de stad. Maar omdat de zoekterm “Amsterdam museum” ook een algemene zoekopdracht kan zijn naar musea in Amsterdam, is niet vast te stellen welk deel van het zoekvolume betrekking heeft op het specifieke museum. De ranglijst van steden waar het meest wordt gezocht naar en museum wordt aangevoerd door Amsterdam en Rotterdam. Het zijn met name de grote en toeristische steden waar men naar musea zoekt. Soorten musea Het meest wordt er echter gezocht naar musea die geschikt en/of interessant zijn voor kinderen. Zo wordt er zeer frequent op zoektermen zoals “kindermuseum”, “museum kids”, “museum kind”, “leuke musea voor kinderen” en “museum met kinderen”. Hierin liggen wellicht marktkansen om musea geschikter en interessanter te maken voor (gezinnen met) kinderen. Musea op social media Jaarlijks wordt door Respons de Top 50 Dagattracties gepubliceerd. Dit is een jaarlijkse ranglijst van de dagattracties met het grootste aantal bezoeken in dat jaar. We hebben de musea die in deze top 50 staan (16 stuks in het jaar 2018) in Coosto geanalyseerd. Onderstaand figuur toont het aantal openbare berichten op social media in het jaar 2018 over de musea. Dit zijn de meest besproken musea: Mauritshuis, Van Goghmuseum, Rijksmuseum Amsterdam, Spoorwegmuseum, Anne Frank Huis, Amsterdam Museum, Gemeentemuseum Den Haag, Stedelijk Museum Amsterdam, Nederlands Openluchtmuseum, Heineken Experience. Moco Museum, Hermitage Museum, NEMO Science Museum, Bodyworlds, Kroller Muller Museum, Seks Museum, Van de 16 musea in de Top 50 Dagattracties van 2018 wordt er verreweg het meest over het Mauritshuis geschreven op social media. In het jaar 2018 zijn er maar liefst 31.654 openbare berichten op social media geplaatst met de tekst “Mauritshuis” er in. De top 3 wordt gecompleteerd door het Van Gogh Museum en het Rijksmuseum Amsterdam. Over het Sexmuseum Amsterdam wordt vrijwel niet gecommuniceerd. Ook over het Kröller-Müller Museum en Bodyworlds wordt relatief weinig gecommuniceerd op social media. Dat er veel over een museum wordt gecommuniceerd op social media platformen is dan fijn voor musea, maar helemaal mooi is het wanneer de consument het museum aanprijst en promoot. Coosto biedt ook inzicht in het sentiment van het openbare online berichtenverkeer over de verschillende musea. Niet alleen hoeveel er over een museum wordt gecommuniceerd is relevant, ook het sentiment van de berichten is van belang; communiceert met positief, neutraal of negatief over de musea? Sentimentscore van de musea op social media in het jaar 2018 Alle onderzochte musea hebben per saldo een positief sentiment in het online berichtenverkeer. Het Kröller-Müller Museum heeft de hoogste sentimentscore. Van alle berichten over dit museum had 24 procent een positief sentiment en slechts één procent van de berichten had een negatief sentiment. Ook over Het Spoorwegmuseum, NEMO Science Museum en Bodyworlds is men zeer positief. Het zijn met name de musea met een relatief beperkte omvang van het berichtenverkeer die een erg positief sentiment hebben. Minder enthousiast is men over het Anne Frank Huis en het Sexmuseum Amsterdam. Het Anne Frank Huis had het grootste aandeel negatief sentiment. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door berichten over lange wachtrijen. |
Laatste nieuws |
Agenda |
Onze Facebook pagina |
Contactgegevens |
Deel deze pagina |
Over het museumHonden welkom in Museum van de 20e Eeuw
| Contact
| Nieuws | Laat een bericht achter
Commerciële links: |